maanantai 22. heinäkuuta 2013

ompelin yöpaidan

Minulla on jo pitkään ollut ongelma, jonka olen muistanut siinä vaiheessa, kun olen pakannut matkalaukkua reissua varten: en omista minkäänlaista säällistä yöpaitaa. Kotikäytössä minulla on ollut muinoin askartelemassani imetyspaidassa, jonka imetysluukku lerpattaa niin, että maitobaari on niin sanotusti aina auki. Kätevää pienen omatoimiruokailijan kannalta, mutta ei niin kivaa, jos sattuu yöllisellä vessareissulla törmäämään johonkuhun vieraampaan. Sitäpaitsi meidän maitobaari on nyt lopettanut toimintansa, joten äidin on aika ottaa henkinen askel eteenpäin. Sattuipa niin onnekkaasti, että tällä kertaa muistin ongelman pari päivää ennen reissua. Muistin myös, että jostain varastoistani löytyy pala pallotrikoota. Trikoon olen tainnut ostaa esikoisen vauvavuonna, eli aika kauan sitten. Oli siis monessa mielessä aika toimia.

Malli: Violet Rose -tunika (Ottobre 5/2011), muokattu
Kangas pallotrikoota Eurokankaasta, 100% puuvillaa
 
 
ValitsinViolet Rose -tunikan kaavan sillä ajatuksella, että joskus ompelen siitä paitoja.
Muistiin vastaisen varalle:  
 
- mittasin koon, tein yks ja kaks numeroa pienemmän, takakappale on silti 2cm liian leveä --> vielä pienempi koko, vai muokkaanko kaavaa?
- päiväkäyttöön muokkaisin takakappaleen yhtenäiseksi (siinä on kaarrokkeen ja helmakappaleen saumassa samanlaiset rypytyksen kuin etukappaleessa, mikä ei ole erityisen imarteleva)
- ne rypytykset onnistuvat varmaan poimutuslangoilla paremmin - framilon-tyyppinen joustanauha ei minun käsissäni toimi  
- kaksoisneulalla ommellessa kääntövaraksi 2,5cm yhden sentin sijaan
- kaksoisneulalla oli nyt alalanka riittävän löysällä, ylälangan kireys 4,5. Parempia säätöjä en kokeilusta huolimatta löytänyt, silti tikki on epätasaista
-  kyllä mä taidan tarvita sen saumurin...  

7 kommenttia:

Mia kirjoitti...

Hieno siitä tuli! Pitäisiköhän minunkin uudistaa yöpukuosastoa!?

Muokkaa takakappaletta ja samalla voit poistaa rypytykseen tarvittavan väljyyden sieltä. Saumurilla voisi myös poimuttaa...

Anna kirjoitti...

Munkin pitäisi tehdä yöpäaitoja, mutta ei vaan yhtään insproi. Saitko oikeasti noin siistit reunat ihan vain kääntämällä?! Mä joskus yritin, sutta tuli ja sittemmin oon AINA kantannut.

Minna kirjoitti...

Mia, yllättävän hyvä siitä tuli :) Ainakin jos välttää katsomasta nurjalle. Kaavanmuokkaus varmaan on edessä, vaikka se pelottavaa onkin. Ja se saumuri kummittelee yhä enemmän... :)

Anna, ei yöpaita minustakaan niin hauska ajatus ole kuin joku "näkyvämpi" juttu, mutta nyt ajattelin että se näkyvyys ei olisi niin hyvästä. Ja ei, en saanut, kyllä kuva taitaa valehdella. Kaksoisneulaompeleesta tuli säädöstä huolimatta aika epätasaista, ja tosiaan taitteen olisi pitänyt olla vähän leveämpi, tuo rullaa. Mutta petrataan ensi kerralla :) Mua taas kantin onnistuminen hirvittää. Nyt oli sen verran vähän aikaakin, että taitteiden silittäminen ja ompeleminen tuntui nopeimmalta.

heini kirjoitti...

Ihanaa kun sait yöpaidan ;) ja vielä noin kauniin. Minulla on yöpaitaprobleema, ihan kauniitakin löytyisi, mutta en osaa pitää. Aina jossakin vaiheessa yötä viimeistään riisun ne ahdistamasta tai kuumottamasta :D Mutta villasukat, ne saattaa vahngossa jäädä jalkaan koko yöksi :).

Minna kirjoitti...

Heini, sitä yöpaitaa tarvitaankin kyläillessä jos täytyy piipahtaa huoneen ulkopuolella. Tai jos sattuu joutumaan majoitetuksi olohuoneen lattialle. Edustusvaate siis ;) Vaikka minä kyllä palelen niin helposti etenkin talvella etten tarkene ilman.

Anna kirjoitti...

Musta kanttaaminen on helppoa. Mä mittaan ensin trikoo- tai resorisuikaleen pituuden ihan vain sopivasti paikalleen venyttämällä. Sitten ompelen renkaaksi. Sitten oikeat puolet vastakkain ja ompelen nurjalta suoralla ompeleella. Sitten käännän suikaleen oikeinpäin, nurjalle ylimääräisen. Sitten ompelen YHDELLÄ neulalla oikealta puolelta suoralla ompeleella. Leikkaan vielä nurjalta ylimääräiset pois, niin että näyttää siistiltä. Ja sitten on valmista. (Jos tajusit yhtään...) Tämä tapa on toiminut hyvin. Kestänyt paljon pidetyissä ja pestyissä lastenvaatteissa ongelmitta.

Minna kirjoitti...

Kiitos Anna ohjeesta! Oli ymmärrettävä, täytyy paneutua asiaan :)